Trent Dougherty (kterého jsem kdysi navštívil v Rochestru, což bylo od Buffala co by kamenem dohodil) publikoval s Leftowem inspirující rozhovor (část 1 , část 2, část 3 - Boží atemporalita, část 4). Na "Internetové Video Univerzitě" se Leftow objevuje v různých přednáškách na Closer to Truth, z nichž je vystřižen i pro krátký anti-křesťanský dokument.
---------
V převratném článku "Anti-Social Trinitarianism" (1999) Leftow pronikavě kritizuje různé verze sociálního trinitarianismu (který vychází z faktu tří božských osob a snaží se vysvětlit jejich jednotu). Žádnou z verzí sociálního trinitarianismu nepovažuje za dostatečně
orthodoxní. Z tohoto důvodu preferuje latinský trinitarianismus (který vychází z faktu jedinosti boží a snaží se vysvětlit odlišnost osob):
V (1999) je latinský trinitarianismus jen krátce představen, její obhajobě se věnuje až článek „A Latin Trinity“ (2004) .
Východiskem LTT je pro Leftowa prohlášení Toledského synodu:
A Tomášovo:
Tedy: Každá z božských osob je Bůh sám. Leftow zavádí pojem „trop“
jakožto „individualizovaný případ nějakého atributu“ a Tomášovu nauku formuluje
takto (citát z původního článku):
Tedy: Jednotliví lidé mají různé tropy člověčenství, kdežto jednotlivé osoby
sdílejí jeden trop božství. Schematicky: Kainovo lidství ≠ Ábelovo lidství,
zatímco Otcovo božství = Synovo božství = Duchovo božství.
Latinský trinitarianismus musí čelit řadě obtíží – hlavní z nich je to, jak vysvětlit odlišnost
osob, která by nebyla (a) diskrétností a ani (b) pouhým vlastnictvím společné
části. Leftow potíže zpřítomňuje následující úvahou:
(1) Otec = Bůh [protože „each single Person is wholly God in Himself“]
(2) Syn = Bůh [protože „each single Person is wholly God in Himself“]
(3) Bůh = Bůh [nutná pravda]
(4) Otec = Syn [vyplývá z (1) až (3) –
modalismus, tj. odmítnutí “diskrétnosti”]
Jiná potíž pro latinský trinitarianismus vzniká
z Nicejského kréda:
(5) Otec plodí Syna
(6) Bůh plodí Boha [vyplývá z (1), (2) a (5)]
Teze (6) připouští
buď nutně nepravdivou interpretací (něco přivádí do existence samo sebe) anebo
neorthodoxní interpretaci (Bůh přivádí do existence druhého Boha – polyteismus).
Latinský trinitarianismus je tedy na ohrožen neorthodoxním
modalismem a (podle Leftowa) stejně neortodoxním pojetím „Boha=Božství“ jakožto
společné části třech osob. Zdá se, že tento přístup nemůže být zároveň koherentní,
monoteistický a orthodoxní. Co s tím?
Žádné komentáře:
Okomentovat