úterý 22. května 2012

Craig/Moreland: Trojice (úvod - historie)


Úvod
  • Řada biblických pasáží indikuje podivuhodný fakt, že (1) Existuje jediný Bůh; (2) Tento Bůh existuje jakožto Otec, Syn a Duch svatý. Jak se intelektuálně s tímto faktem vyrovnat?
Historické pozadí - Logos kristologie
  • Ranní řečtí apologeté (Justin, Athenagoras, atd.) ztotožnili Slovo (logos) sv. Jana se Slovem jakožto Rozumem Boha, patrně s využitím idejí židovského autora Filóna Alexandrijského. 
  • "According to this doctrine, then, there is one God, but he is not an undifferentiated unity. Rather, certain aspects of his mind become expressed as distinct individuals." (s. 578) 
Historické pozadí - modalismus 
  • Ireneus rozvinul na Západě Logos kristologii tak, že Syn je Bůh-Slovo a Duch svatý je Bůh-Moudrost.
  • Noetus, Praxeus, Sabellius a další rozvinuli unitářské pojetí Boha, zvané taktéž modalismus, monarchianismus či Sabellianismus, podle nějž nejsou Syn či Duch od Otce odlišná individua.
  • Tertullián (Proti Praxeovi) kritizuje modalismus a usiluje o zachování "monarchie" (= monoteismus) zároveň s "ekonomií" (tj. trojím způsobem bytí Boha). Hovoří o třech personae  ... "Tertullian clearly thinks of the Father, Son and Spirit as individuals capable of employing first-person indexicals and addressing one another with second-person indexicals, which entails that they are self-conscious persons." (s. 580)  
Historické pozadí - arianismus
  • Arius v r. 319 začal hlásat, že Syn je stvořen Otcem, tj. není Bohem. Kontroverze přerostla v teologickou práci prvních dvou ze sedmi ekumenických koncilů, Nicejského (325) a Konstantinopolského (381). V krédech, které zde byly vyhlášeny je Syn a Otec chápán jako"zrozený, ne stvořený" a   "homoousios" (jedné "podstaty").
  • Odsouzení těch, kteří tvrdili, že Syn a Otec jsou různých "hypostaseis či ousia" způsobilo velké zmatky,  protože řada Řeků chápala hypostasis jako nositele vlastností, tj. nikoli synonymně s ousia, jak to chápala řada Latiníků (vč. koncilu). Zmatky byly vyjasněny v r. 362, kdy alexandrijský synod povolil vyznávat tří hypostaseis a jednu ousia.  
Historické pozadí - modely Trojice
  • Lze rozlišovat trojí myšlenkový přístup k Trojici: "latinský" (často preferovaný západními otci jako např. Augustin či Akvinský) a "sociální" (často preferovaný východními otci jako např. Řehoř Nysský). 
  • "The central commitment of social trinitarianism is that in God there are three distinct centers of self-consciousness, each with its proper intellect and will. The central commitment of anti social trinitarianism is that thtere is only one God, whose unicity of intellect and will is not compromised by the diversity of persons. Social trinitarianism threatens to veer into tritheism; anti social trinitarianism is in danger of lapsing into unitarianism." (s. 583)
  • "Aquinas holds that there is a likeness of the Trinity in the human mind insofar as it undersands itself and loves itself ... We find in the mind the mind itself, the mind conceived in the intellect, and the mind beloved in the will. ... God as understood and God as beloved do subsist and therefore count as distinct persons from God the Father. ... different divine persons are the different relations in God like paternity (being father of) and filiation (being son of) ... Despite his commitment to divine simplicity, Aquinas regards there relations as subsisting entities in God." (s. 586)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com