čtvrtek 24. května 2012

Craig/Moreland: Trojice (zhodnocení modelů 2)

Zhodnocení modelů - Sociální trinitarianismus - Funkční monoteismus

Podle funkčního trinitárního monoteismu (TM-F, zastávaném např. Swinburnem) je Bůh kolektivní substance tří božských substancí, kde Otec je aktivní a Syn a Duch permisivní příčinou dalších dvou osob. Všechny tři osoby nutně jednají spolu, tj. společně fungují:

"functional monotheism appeals to the harmonious, interrelated functioning of the divine persons as the basis for viewing them as one God. For example, Richard Swinburne considers God to be a logically indivisible, collective substance composed of three persons who are also substances. He sees the Father as the everlasting active cause of the Son and Spirit, and the latter as permissive causes, in turn, of the Father. Because all of them are omnipotent and perfectly good, they cooperate in all their volitions and actions. It is logically impossible that any one person should exist or act independent of the other two." (s. 587) 

Craig přebírá Leftowovu kritiku podle níž je Swinburnovo pojetí jen lehce maskovaný polyteismus. Syn a Duch jsou díky aktivní kauzalitě Otce vlastně jakoby stvořeni z ničeho a tudíž stvoření. Případně, pokud odstraníme Swinburnovy kauzální vztahy, pak jsme zaseknuti v nevysvětlitelném faktu tří božských individuí (proč ne dvou či čtyř?) Navíc to, že tři osoby společně fungují, z nich nečiní jednoho Boha.

Zhodnocení modelů - Sociální trinitarianismus - Monoteismus "skupinové mysli"

Podle trinitárního monoteismu "skupinové mysli" (TM-SM) je Trojice mysl/duch složená ze tří myslí. Trojiční mysl si sama sebe uvědomuje pouze díky sebe-uvědomění na "nižší úrovni" Otce, Syna a Duch. (Jinak bychom měli svatou čtveřici, tj. Trojici-mysl, Otce-mysl, Syna-mysl a Ducha-mysl). Pojem "nižší mysli" (submind) je vzat z některých současných neurofyziologických dat a experimentů, např. tzv. komisurotomie, kdy dojde k přerušení kalózního tělesa (corpus callosum) spojujícího mozkové hemisféry (odborný úvod do tématu jednoty vědomí, viz SEP, populární úvod, viz Ingramův Hořící dům, klasický článek je Nagelův, 1971). Člověk se tímto a obdobnými syndromy se projevuje v určitých situacích jakožto s jednou myslí, v jiných s dvěma (či dokonce i vícero).

Výhodou  TM-SM je větší sjednocení Trojice, než je tomu u TM-F. Pokud tuto teorii chápeme dynamicky, tj. jakožto (věčné) plození Syna od Otce a vycházení Ducha od Otce a/skrze Syna, pak je tato teorie podle Craiga podobné raně křesťanské teorii Logu (tj. mysli či slovu), které Otec (odvěků) vyslovuje.

Nevýhody TM-SM jsou poměrně zřejmé: jednota Trojice je nejasná a celá teorie závisí na kontroverzním pojmu "myslí nižší úrovně". Dále je předpokladem ztotožnění pojmu osoby s pojmem mysli (jinak bychom skončili u jedné osoby se třemi mysli).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com