Dnes se koná v Praze konference "Právo a morálka: Spojenci či lhostejní souputníci?" Na konferenci nakonec nejedu - počítal jsem s obvyklým výborným autobusovým spojem Sušice-Praha, který ale v sobotu nejede a vlakem je spojení velmi zdlouhavé. (Třebaže za normálních okolností preferuji vlak pro jeho údajnou šetrnost k našemu životnímu prostředí). Na konferenci má vystoupit mj. Fulvio di Blasi, působící na Notre Dame. Ústřední téma bude samozřejmě přirozené právo a jeho vztah k právu pozitivnímu.
V této souvislosti bych (si) rád připomněl útlou knížečku Stanislava Sousedíka, Svoboda a lidská práva (Praha, 2010), která se tématem zabývá. Sousedík ve své knize usiluje o filosofickou obhajobu potřeby lidská práva respektovat a o nalezení kritérií, jež by nám pomohla určit, která práva jsou vlastně neporušitelná a přirozená (a která jsou výsledkem kontingentních historicko-kulturních okolností).Tento projekt filosofického zdůvodnění lidských práv nelze podle Sousedíka uskutečnit bez "předchozí obnovy metafyziky, v níž jediné lze přirozenoprávní teorii bezpečně ukotvit." (str. 10)
Jak je mým zvykem, předložím zde na blogu nejprve strukturu (obsah) knihy; k jednotlivým částem se případně vrátím v budoucnosti, začnu-li se tématem přirozeného práva blíže zabývat.
Předmluva
Úvod
Náboženské zdůvodnění lidských práv
- Křesťanství
- Buddhismus
- Islám
- Konfucianismus
- Závěr
Filosofické zdůvodnění lidských práv
K dějinám přirozenoprávních teorií (první část)
- Sofisté
- Aristotelés
- Stoikové
- Tomáš Akvinský
Soustavný výklad přirozenoprávní teorie
- Základní dobra
- Námitka historického relativismu
- Co znamená pojem "dobrý"
- Pojem přirozenosti
- Teoretický a praktický rozum
- Přirozený zákon
- Vlastnosti přirozeného zákona
- Závaznost přirozeného zákona
- Metafyzika přirozeného zákona
K dějinám přirozenoprávní teorie (druhá část)
- Přirozenoprávní teorie v pozdní scholastice (Tomášovi pokračovatelé, voluntarismus, přiroz. zákon bez Boha)
- Přirozenoprávní teorie v osvícenském pojetí (kontraktualismus: Hobbes, Locke, Kant, novověké státy)
- Lidská práva od poloviny 19. století (emancipace, pozitivismus, Kelsen, Hart, diskursivní etika, komunitarismus)
Na závěr
Žádné komentáře:
Okomentovat