úterý 24. dubna 2012

John Marenbon: Kdy byla středověká filosofie? (3)

Proč studovat filosofii minulosti? - Inspirace génii?

Pokud je přímá užitečnost filosofie minulost problematická, pak je třeba hledat motivaci k jejímu studiu jinde. Zastánci přímé užitečnosti totiž kladou důraz na podobnost filosofie s přírodními vědami, tj. je pro ně důležité především to, co se říká. A podobně jako v přírodních vědách není potřeba k dobré vědecké práci detailní znalost dějin vědy, není to třeba ani ve filosofii. Ovšem filosofii je možné pojímat i po vzoru krásných umění. V tomto pojetí nejde jen o to, co se říká, ale i jak se to říká. A podobně jako nepředpokládáme, že by současné umění kdy nahradilo krásná díla minulosti, tak je tomu i s některými díly filosofickými.

Tento přístup je podle Marenbona taktéž legitimní, ovšem opět nedostatečný, obzvláště co se týče středověké filosofie. Ta je totiž vesměs velmi technicky orientovaná, s komplikovaným slovníkem a jen zřídka s nějakými estetickými kvalitami. Starověká či novověká filosofická díla mohou čtenáře obohatit v estetickém ohledu daleko více, k jejich čtení je třeba daleko menší námahy a navíc je těchto děl tolik, že bohatě vystačí na celý život.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com