čtvrtek 11. září 2014

analytická filosofie v Praze

Od pondělí do středy probíhalo v Praze  XVIII. slovensko-české sympozium analytické filosofie (tedy oficiálně "sympozium o analytické filosofii", což je nepřesné, protože většina příspěvků je o něčem jiném, byť v rámci analytické tradice a s využitím analytických metod). Namátkou některá témata: čtyřdimenzionalismus, konstruktivismus, biologické druhy, logika, význam, kauzalita, pravda, bivalence, paradox, vědomí, materialismus, fikční světy, formalismus. Těžištěm tedy byla logika všeho druhu, s trochou metafyziky a filosofie mysli, žádná filosofie náboženství či etika.

Naneštěstí se mi podařilo dorazit jen na část úterý:

Jiří Raclavský: "Pravda jako procedura"
  • TIL v intuicionistickém pojetí: jak z Tichého udělat Dummetta.
Pavel Materna: "Do concepts develop?"
  • Jsou pojmy jakožto "abstraktní konstrukce" (ve smyslu TIL) slučitelné s jejich vývojem? Materna vychází z práce Meira Buzaglo a jeho logicky rigorózní teorie "concept expansion"
Břetislav Fajkus: "Status možných světů ve filosofické logice"
  • Fajkus čte Maternu asi jako kdyby Herakleitos četl Parmenida nebo Darwin Fregeho. K logickému pojmu "dostupnosti (accessibility) daného možného světa z jiného možného světa" např. Fajkus s výsměchem říká: „Kým? A kde?“. 
  • „Mám osobní problém s logikou. Dočetl jsem se, že mládenec je neženatý muž a že je to pravda ve všech možných světech. Můj syn žije s přítelkyní, má s ní děti, myslíte, že to není mládenec?“ 
Petr Dvořák: "Neurčité situace (indeterminacy) a logika"
  • Petr mj. představil supervaluacionismus a pro mě zajímavé teori kladoucí vágnost i na úroveň reality; skvělá přednáška.
Miroslav Hanke: "Sémantické paradoxy a princip uzávěru"
  • Hanke se snaží rozvinout "dynamickou variantu Readovy rehabilitace Bradwardinov řešení paradoxu lháře." (Propositio vera est oratio significans tantum sicut est. Princip uzávěru na vyplývání: quaelibet proposition significat sive denotat ut nunc vel simpliciter omne quod sequitur ad istam ut nunc vel simpliciter.  Tj. paradoxní věty jsou skrytou kontradikcí, neboť s nich vyplývá spor)
  • Opět skvělá přednáška, docela jsem ji stačil sledovat díky tomu, že jsem již četl několik Mirkových článků ve Studiích.
Marie Duží: "Presupozice a otázky"
  • Zajímavý projekt analýzy přirozeného jazyka a representace této analýzy v informačních systémech: TILskript – komputační verze TILu.

3 komentáře:

  1. "„Mám osobní problém s logikou. Dočetl jsem se, že mládenec je neženatý muž a že je to pravda ve všech možných světech. Můj syn žije s přítelkyní, má s ní děti, myslíte, že to není mládenec?“ "

    To je náhodou nejen vtipné, ale i trefné :-)

    "Petr mj. představil supervaluacionismus a pro mě zajímavé teori kladoucí vágnost i na úroveň reality"

    To bych si taky rád poslechl, kdyžtak se na to Petra zeptám v Po-Út na konferenci v Budějovicích. Mimochodem jak jsem pochopil, tak tam nebudete - škoda.

    OdpovědětVymazat
  2. Bohužel jsem stihl jen málo přednášek v Praze a jen část z nich mě zajímala, škoda že jsme se minuli. Mj. příspěvek pana Fajkuse bych si rád přečetl (prohodil jsem s ním na té akci pár slov), Petrův taky. Kdo měl čtyřdimenzionalismus? Je to poznat z programu?

    OdpovědětVymazat
  3. Po pravdě řečeno jsem se z Fajkusovy přednášky moc nepoučil - klade dobré otázky, ale odpovědi jsou konfúzní. Logice nerozumí.

    Ano, v programu je vše.

    OdpovědětVymazat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com