úterý 25. prosince 2012

Williams: Neočekávaná cesta

Jedna z nejlepších knih o katolictví, které znám - od profesora indické a tibetské filosofie na univerzitě v Bristolu.


Knihu v českém vydání (CDK 2010) kazí předmluva prof. Halíka. Williams dospěl k pojetí katolické víry, které si Halík zařazuje jako "konzervativní" a paternalisticky Williamse vyzývá k tomu, aby dozrál:

"Problémy s Williamsovou knihou vyznání začínají, podle mého názoru, tam, kde nám autor s vášnivostí zamilovaného a s horlivostí čerstvého konvertity interpretuje a obhajuje ty otázky katolické víry a morálky, které budí v dnešním sekulárním publiku největší rozpaky, posměch či odpor. ... Ten, kdo Chestertona nezná, ale je v katolické teologii trochu víc doma než nadšený neofyta Williams, se jeho argumentaci leckdy pousměje. Ten, kdo se na katolicismus dívá zcela zvnějšku, může být dokonce poděkud rozladěn tím, že Williams místo větší vstřícnosti k "pochybujícím" často dává až poděkud příliš na odiv svou odvahu "jít proti proudu": Podívejte se, čemu všemu jsem ochoten věřit!
      Jako člověk, který skoro čtyřicet let před Williamsem prošel rovněž nadšenou intelektuální konverzí ke katolicismu a také poznal líbánky s jeho konzervativní, většinovou mentalitu provokující formou, bych dnes Williamsovi bratrsky radil, aby psal o katolické víře raději trochu později, až novou víru vstřebá hlouběji a až se v jeho emocích trochu zklidní plamen prvotního okouzlení. Až se ještě důkladněji pustí do studia teologie a biblické exegeze, vyhne se asi příliš naivním (a leckdy téměř fundamentalistickým) apologetickým pohledům na vzkříšení a eucharistii a možná dojde k názoru, že vlastní jádro velikonočního poselství leží mnohem hlouběji než v onom naivně realistickém chápání ... Také jednoznačně nadšená chvála soudobé katolické morálky (zejména zákazu antikoncepce, který Williams ještě trochu zpřísňuje i oproti stávající nauce) může být po letech (bude-li ji autor ve svém manželském životě důsledně aplikovat či vyslechne-li zkušenosti přemnohých, kteří se o to léta snaží) poněkud zdrženlivější." s. 6-7

Williams je intelektuál daleko vyššího formátu než Halík, takže tyto výzvy jsou nejen arogantní, ale i trapné. Williams ve své knize vede racionální argumentaci, ktežto Halík poskytuje jen vágní psychoanalytickou spekulaci a rady typu "však ty pochopíš až budeš starší".

Aktualizace (10-05-2014): Všiml jsem si, ze Paul J. Griffith (mimochodem taktéž konvertita z budhismu ke katolictví) napsal v r. 2013 krátkou recenzi - správně předpovídá reakci některých "starých" katolíků. Přístuné přes archiv zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com