pondělí 16. září 2013

Dalajlama jako neo-aristotelik a neo-humeovec

Čtrnáctý dalajlama, Tändzin Gjamccho (nar. 1935), navštívil Prahu, tentokrát i s více než čtyřhodinovým veřejným seminářem pro několik tisíc lidí. Seminář-přednáška se týkala výkladu středověké básně "Osm veršů výcviku mysli". Dalajlama ovšem mj. i vyprávěl řadu anekdot ze života, vylíčil stručně vznik tibetského budhismu, který považuje za jediné autentické pokračování tradice zaniklé univerzity v Nálandě (Bihar), atd. Hlavním zdrojem tradice tibetškého budhismu je Nāgārjuna (150-250 n.l.) a jeho "střední cesta" (madhyamaka), vedoucí mezi extrémy (realita vs. irrealita). "Označujete mě za velkého učitele", řekl se smíchem dalajlama v úvodu, "ale jdeme-li do hloubky, tak také nevím ... sám se považuji za pouhého studenta Nagarjuny".
       Pro madhyamaku je fundamentálním epistemickým axiomem rozlišení mezi konvenční pravdou a konečnou pravdou. Dalajlama madhymaku rozvíjí tak, že na úrovni konvenční pravdy víceméně prezentuje tradiční neo-aristotelské pojetí člověka (cílem člověka je štěstí; prostředky k dosažení štěstí jsou různá cvičení ctností, především sou-cítění/láska, dále pak meditace, příp. i náboženské obřady). Konečná pravda je ovšem neo-humeovská: neexistují žádné substance a tedy aní žádné trvalé já. Svět ovšem není veskrze irreálný, jen je ne-trvalý a závislý a v tomto smyslu "prázdný", ne-reálný. Dalajlamovy etické, antropologické, spirituální a fyzioterapeutické úvahy propletené s metafyzikou a epistemologií jsou překvapivě populární. Čím to bude?

Praha, 15.9.2013 dalajlamovo veřené učení - žlutá tečička uprostřed snímku


Aktualizace 22.09.2013: Před arénou, kde přednášel dalajlama, byl jakýsi "hlasatel evangelia". Jeho seznam těch, co půjdou do pekla byl poměrně dlouhý: "Varování všem ... lhářům, zlodějům, opilcům, smilníkům, cizoložníkům, vrahům, sportovcům, fanatikům, pokrytcům, závistivcům, modlářům, homosexuálům, pedofilům, huličům trávy, katolíkům, jogínům, mormonům, ateistům, jehovistům, potratářům, mastrurbantum, feministkám, esoterikům, krišnovcům, narkomanům, zbabělcům, adventistům, všem guruům, čarodějům, satanistům, TV a PC ??? a líným křesťanům."

Na druhé straně transparentu: "Jen Ježíš Kristus tě může zachránit před PEKLEM"



2 komentáře:

  1. Hm, ale tohle mi spíš přijde jako celkem tradiční budhistický popis, možná trošku související s rozdílem mezi mahajánou a hínajánou, respektive s rozdílem mezi původním jádrem budhismu a "soft-variantami" typu Budhy Západní země apod. Máš dojem, že se dalajlámovy názory nějak zásadně od budhistického mainstreamu liší?

    OdpovědětVymazat
  2. Záleží na tom, co myslíš "mainstreamem". Jeho pojetí vipassany je jiné než to které jsem převzal od théravadovců (pro něho je vipassana analytická meditace), dále nesouhlasí s řadou zenových tvrzení (předávání učení beze slov), atd. Zastává specificky tibetskou tradici vycházející z Nagarjuny.

    OdpovědětVymazat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com