úterý 12. března 2013

Noel: O poznání Boha u Číňanů (První traktát)

Noelova Čínská filosofie zní celým názvem: Čínská filosofie obsahující ve třech pojednáních čínské názory za prvé, na poznání prvního jsoucna, za druhé, na rituály za zemřelé, a za třetí, na etiku. Pro představu: Kniha má stránky ve formátu kvarto o rozměrech 19 cm na výšku a 14, 5 cm na šířku (podle Kolmaše). Paginace je trojí (170 + 240 + 259), celkem má tedy 669 stran.


Když se seznamuji s novou barokní knihou, rád si nejprve pečlivě pročtu její obsah. Ten je u barokních děl analytický, přehledný a informativní a čtenář tak rychle získá vhled do struktury díla. Zde je tedy obsah prvního traktátu Noelovy knihy (znaky jsem doplnil): 

TRACTATUS I. De Cognitione Primi Entis, seu Dei apud Sinas

Caput 1. An Sinae antiqui habuerint aliquam Dei, seu primi Entis cognitionem, nec fuerint Athei? 
Questio 1. Quot modis vox Tien [], seu Coelum accipiatur juxta antiquos libros Sinenses? 
Questio 2. Quas perfectiones Tien, seu Coelo, et Xam Ti [上帝], seu coeli Domino, ac Rectori attribuant antiqui libri Classici? 
     §1 De Dominio Tien ac Xam Ti juxta antiquos authores
     §2 De Potentia Tien ac Xam Ti juxta antiquos authores
     §3 De Scientia Tien ac Xam Ti juxta antiquos authores      
     §4 De Voluntate Tien ac Xam Ti juxta antiquos authores
     §5 De Justitia Tien ac Xam Ti juxta antiquos authores
     §6 De Vita Tien ac Xam Ti juxta antiquos authores
     §7 De Immensitate et Aeternitate Tien ac Xam Ti juxta antiquos authores 
     §8 De simplicitate Tien ac Xam Ti juxta antiquos authores 
Questio 3. Ex dictis investigatur, utrum isti libri antiqui et Classici dent veram aliquam primi Entis, seu Dei cognitionem, adeoque falsum sit veteres Sinas fuisse Atheos?                   

Caput 2. An recentiores Sinae habeant aliquam primi Entis, seu Dei cognitionem, nec sint Athei?
Questio 1. Quas perfectiones Coelo, aut coeli Domino seu Tien aut Xam Ti attribuunt libri Sinici recentiores, antiquorum classicorum interpretes? 
     §1 De Dominio Tien ac Xam Ti, seu Coeli ac coeli Domini juxta recentiores interpretes
     §2 De Potentia Tien ac Xam Ti juxta recentiores interpretes
     §3 De Scientia Tien ac Xam Ti juxta recentiores interpretes 
     §4 De Voluntate Tien ac Xam Ti juxta recentiores interpretes
     §5 De Justitia Tien ac Xam Ti juxta recentiores interpretes
     §6 De Vita Tien ac Xam Ti juxta recentiores interpretes
     §7 De Immensitate et Aeternitate Tien ac Xam Ti juxta recentiores interpretes
     §8 De simplicitate Tien ac Xam Ti juxta recentiores interpretes
     §9 An praefati interpretes moderni recedant a sensu originali librorum antiquorum in significatione vocie Tien et Xam Ti? 
Questio 2. Quomodo vocem Tien seu Coelum explicent recentiores authores et an Tien distinquant a Xam Ti, seu Coelum a coeli Domino? 
Questio 3. Quodnam primum rerum omnium Principium in mundo agnoscant recentiores authores Sinae?
Questio 4. Definitio, divisio, proprietates Spiritus juxta Sinas authores maxime recentiores
Questio 5. Quid est juxta Sinas Kiao Xe [醮 ??] Coelo ac Terrae litare?  
Questio 6. Quid apud Sinas significat bina vox Tay Kie [太極] seu primus rerum Terminus?
Questio 7. Ex dictis investigatur utrum isti libri recentiores veram aliquam primi Entis seu Dei cognitionem, adeoque an Sinae recentes non sint Athei? 

Caput 3. De vera Dei appellatione apud Sinas.
Questio 1. An Deus apud Sinas possit appellari Xam Ti, id est coeli Dominus ac Rector, seu supremus Dominus 
      §1 Assertio
      §2 Solvuntur objectiones
Questio 2. An Deus apud Sinas possit appellari Tien seu Coelum?
      §1 Generalis assetio de voce Tien, id est Coelum
      §2 Particularis assertio de duabus vocibus Kim Tien [敬天], id est revereri Caelum.
      §3 Publica et authentica Imperatoris Tartaro-Sinici Kam hi Testimonia, quibus vocis Tien ac Xam Ti, et quorumdam Rituum circa Defunctos controversorum legitimus sensus declaratur.

Z uvedeného obsahu prvního traktátu je zřejmé, že se jedná především o exegetické dílo. Noel si nejprve v kapitole 1 s využitím velkého množtví klasických textů klade následující otázky (parafráze):
  • c1q1: V jakých významech se užívá slova 天 a 上帝 v klasických, starých čínských knihách?  
  • c1q2: Jaké atributy má 天 a 上帝 podle starých čínských autorů? (Panství, moc, vědění, vůli, spravedlnost, život, nezměrnost a věčnost, jednoduchost).   
  • c1q3: Byli tedy staří Číňané podle klasických děl ateisté?
V kapitole 2 se podobně s využitím velkého mnoužství současnějších textů zabývá otázkami (parafráze):
  • c2q1: Jaké atributy má 天 a 上帝 podle novějších čínských interpretů? (Panství, moc, vědění, vůli, spravedlnost, život, nezměrnost a věčnost, jednoduchost); posunují současní interpreti původní významy slov 天 a 上帝?
  • c2q2: Jak 天 a 上帝 vysvětlují novější autoři a zda rozlišují 天 (nebesa) a 上帝 (Pána nebes)?
  • c2q3: Jaký první Princip všech věcí uznávají ve světě novější čínští autoři?
  • c2q4: Definice, dělení, vlastnosti duchů podle nejnovějších čínských autorů
  • c2q5: Co je to podle Číňanů Jiao ?? neboli obětovat Nebesům a Zemi?
  • c2q6: Co u Číňanů znamená Taiji neboli první termín věcí?
  • c2q7: Jsou tedy současní Číňané podle novějších knih ateisté?
Konečně v kapitole 3 si Noel klade otázky řádného pojmenování Boha, 天 či 上帝, a dále významu  敬天 (uctívání nebes).


Literatura: 
  • Philosophia Sinica tribus Tractatibus, Primo Cognitionem Primi Entis, Secundo Ceremonias erga Defunctos, Tertio Ethicam, Juxta Sinarum mentem complectens. Authore P. Francisco Noël ... Pragae, Typis Universit: Carolo-Ferdinandeae, in Collegio Soc. Jesu ad S. Clementem, per Joachimum Joannem Kamenicky Factorem, Anno 1711. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com