středa 6. března 2013

Meditace: Západ a Východ

Přes výrazné rozdíly mezi meditací v původním, „západním“ smyslu slova a v novém „západně-východním“ smyslu slova, je možné nalézt i vlastnosti společné všem formám meditace:
  • metodičnost – meditační činnost není něco samovolného
  • soustředěnost – meditační činnost není něco těkavého a přelétavého
  • transformace – meditační činnost nenechává meditujícího beze změny
Na Západě je pouze neznámé výrazné napojení meditace či jiných duchovních cvičení na fyziologické projevy člověka (jako např. dýchání) a ani kultivace vnitřních smyslů (představivosti, jednotícího smyslu, paměti) patrně není propracovaná stejně metodicky jako na Východě.

Východ klade zásadní důraz na pozornost a soustředěnost, dnes nazývanou také „dbalost“ (mindfulness). Ta se váže především na následující činnosti (ale ne pouze na ně):
  • dýchání
  • chůze
  • požívání jídla a pití
  • sezení
Dbalost se považuje za „energii“ duševní a duchovní transformace – hněv, žádostivost se přestávají být nutkavé mentální stavy a mění se v klidný soucit a lásku. K tomu je ovšem třeba rozvoje habituální dbalosti po delší dobu.

Přes nesporně mnohem větší důraz, kladený na dbalost/pozornost na Východě, je ovšem třeba vzpomenout antického seznamu duchovních cvičení, který Pierre Hadot cituje z Filóna Alexandrijského. V tomto seznamu je výslovně zmíněna pozornost:
  • hledání-zkoumání (zetesis)
  • zevrubné zkoumání (skepsis)
  • čtení (anagnosis)
  • poslouchání (akroasis)
  • pozornost (prosoche)
  • sebe-ovládání (enkrateia)
  • indiference vůči indiferentním věcem

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com