sobota 5. dubna 2014

Jak snadné je popřít boží existenci? Dawkins vs. Kenny

Richard Dawkins (popření je snadné):

"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." (cituji podle Marka Picha, srv. reakci Davida Černého)

Anthony Kenny (popření tak snadné není):

"Many different definitions may be offered of the word 'God'. Given this fact, atheism makes a much stronger claim than theism does. The atheist says that no matter what definition you choose, 'God exists' is always false. The theist only claims that there is some definition which will make 'God exists' true." (What I believe, 2006, ch. 3)  

V únoru 2012 proběhla v Oxfordu debata těchto kolegů, spolu s anglikánským primasem Rowanem Williamsem, na téma "Lidská přirozenost a otázka jejího prapočátku":


13 komentářů:

  1. Díky za další tip na debatu k poslechnutí. Mimochodem nevíte, proč vlastně A. Kenny odpadl od katolicismu? Aspoň jsem někde četl, že je prý odpadlý katolík ...

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Kenny někdě píše, že se stal agnostikem kvůli problému zla.

    OdpovědětVymazat
  4. Oficiálně hájí agnosticismus, tj. má za to, že neexistuje dostatečná evidence pro Boží existenci. Četl jsem kdysi jeho "A Path from Rome: An Autobiography" (Oxford 1986) a měl jsem z toho dojem, že neměl dostatečnou náboženskou zkušenost a ani snahu tuto náboženskou zkušenost dále rozvíjet. Jako jeden z mála lidí, kteří se vzdali katolické víry, ovšem dobře životu katolického věřícího a kněze rozumí, tj. nejedná se o odpad od víry z důvodů typu "protože mě jako děcko uhodil katecheta".

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za odpovědi. On byl kněz? To jsem nevěděl ...
    Je teda fakt, že problém zla je opravdu asi nejzávažnějším argumentem proti Boží existenci. Já už si dnes taky vůbec nejsem jist, jestli svobodná vůle (bez níž by žádné zlo nebylo) je nějakou výhrou ve srovnání s determinismem ...

    OdpovědětVymazat
  6. Připadá mi, že Kennyho odpověď je trochu demagogická: v tom smyslu, že naznačuje, jako by pojem "Bůh" měl neomezeně širokou škálu výkladů a tudíž by popírat všechny a priori, včetně budoucích možných definic, byla vlastně otázka dost dogmatické "ateistické víry". Tak to ale není: ten pojem je nějak vymezen, i když se jeho varianty liší, a ateista popírá to jeho polo-obecné/polo-konkrétní vymezení.

    OdpovědětVymazat
  7. Kennyho tezi chápu jen jako zcela správný postřeh k logice diskuse mezi ateismem a teismem.

    Teismus je obtížně definovatelný díky obtížně definovatelnému ústřednímu pojmu Boha. Všichni (klasičtí) teisté se shodnou na tom, že o Bohu se nějak, alespoň občas a nedokonale mluví. Rozdíly v názorech pak panují ohledně toho, zda je tato řeč alespoň zčásti výstižná (scotisté), spíše nevýstižná (tomisté a jejich analogie), či zcela nevýstižná (negativní teologie). Ateisté tvrdí, že není nic, co odpovídá teistickým tvrzením, ať už je chápeme jakkoli (v rámci jejich přijatelné interpretace pro teistické společenství).

    Ateismus je z logiky diskuse silnější a navíc negativně vymezená teze a ta se obtížně dokazuje. To, že se jedná o silnější tezi samozřejmě neznamená, že je ateismus ztracená kauza a Boha nelze popřít. Existuje řada zajímavých pokusů o argumenty pro ateismus, především pravděpodobnostních (mnohem více o tom ví Vlasta Vohánka).

    Úsměvný moment na okraj: sám Dawkins v diskusi zaváhal mezi tím, zda je vlastně ateista či agnostik (od 1.11.40).

    OdpovědětVymazat
  8. Souhlasím s Mirkem. Nějaký pojem Boha lze vymezit, asi tak v rámci půl hodiny. Vyjasnění terminologie by mělo být prvním krokem debaty. Pak se dá bavit, zda něco daný pojem splňuje. Poté, zda něco splňuje jiný.

    OdpovědětVymazat
  9. Kennyho teze formulována pomocí čelogiky. Vezměme množinu propozic T = {t1, t2 ... tn}, kde každá tvrdí existenci Boha v nějakém smyslu S1, S2, ... Sn. Teista tvrdí t1 ∨ t2 ... ∨ tn; ateista tvrdí ∼t1 & ∼t2 ... & ∼tn. Teistovi stačí obhájit pravdu jedné propozice z T, ateista musí vyvrátit všechny propozice v T.

    Mirek má dojem, že lze najít nějaké minimální „jádro“ všech propozic v T, řekněme propozici p, již jednotlivě implikují všechny propozice v T. Pokud bychom vyvrátili p, vyvrátíme všechny verze teismu „jednou ranou“. Tedy popřít teismus není tak obtížné.

    Jako sympatizant Wittgensteina by se Kenny k Mirkově propozici p zřejmě stavěl skepticky. Sám nevím. Ve všední dny zastávám teologii pozitivní (jež dle mého k p zavazuje), o nedělích a ve svátcích negativní (jež nikoli).

    OdpovědětVymazat
  10. Nebo: Ateismů je tolik kolik teismů. Pak ateista nemusí vyvrátit všechny.

    OdpovědětVymazat
  11. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  12. Vlasto: takže s Kennyho tezí nesouhlasíš?

    OdpovědětVymazat
  13. Jen mám užší nominální definici "teismu": existuje někdo vševědoucí, všemohoucí a morálně dokonalý. Ostatek je pro mě "ateismus". Při oné disjunktivní a velice široké definici má Kenny pravdu. Nejde tedy, mezi mnou a Kennym, o věcný, ale jen o terminologický rozdíl.

    OdpovědětVymazat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com