středa 8. srpna 2012

Bertolacci: Aristotelova Metafyzika a Avicennův Kitab al-Šifa

Již z obsahu Bertolacciho knihy (07.08.2012) je možné zahlédnout Avicennovu genialitu s níž restrukturalizoval Aristotelovu metafyziky: jedná se o vědu o jsoucím jakožto jsoucím (či existujícím jakožto existujícím, viz 03.01.2011etc) a o jeho vlastnostech. Bůh sice není předmětem této vědy ale je jejím cílem, neboť je v ní prokázán jakožto První Příčina všeho jsoucího. Co do metody postupuje metafyzika (v ideálním případě) podle Druhých Analytik (zatímco ve vlastní Metafyzice je sám Aristoteles spíše dialektik).

Ve své knize o Scotovi vyložil Lukáš Novák s obdivuhodnou rigorozitou Scotovo pojetí předmětu a metody metafyziky (22.11.2011etc). Toto metafyziky je někdy označováno za aristotelské, třebaže díky zásadnosti Avicennova přínosu by bylo přesnější říci aristotelsko-avicennovské (bez ohledu na přímost Avicennova vlivu na Scota, viz Pini). Skrze Scota a další tradiční autory a patrně i v přímém přenosu se aristotelsko-avicennovské pojetí dostalo k Suárezovi, třebaže u něho se metoda metafyziky, v protikladu vůči Avicennovi, poněkud "zdialektizovala" a vykazuje známky "právního přístupu" -- hledáme nejpravděpodobnější mínění, spíše než nevývratný důkaz.

Literatura:

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com