Kniha Jóga od staré Indie k dnešku patří mezi ty lepší, podává řadu poměrně spolehlivých informací. Na druhou stranu celou knihou prolíná dogmatický relativismus, kde se bohatství indické filosofické a náboženské tradice (založené na rozdílech!) slévá v jeden "guláš". Např. po úvodní užitečné informaci (či spíše hypotéze) Mircea Eliadeho (Freedom and Immortality, 1958), totiž že základními tématy indické nábožensko-filosofické tradice je karman, mája, nirvána a jóga, Boris Merhaut tvrdí, že:
"Pro Evropana odchovaného řeckou logikou jsou ... jóga (touha po spojení s absolutnem) a bhóga (užívání smyslových rozkoší), neslučitelnými protiklady. Ind, jemuž jsou zcela cizí aristotelovské kategorie, intuitivně chápe dialektickou jednotu protikladů. Ví, že společným jmenovatelem jógy i bhógy je jednota veškerého života ... Jinak vyjádřeno, osvobození od běžných lidských nedokonalostí se získává nejen jógou, asketickou metodou popírání světa, ale i dokonalým uskutečněním bhógy, lásky, a s ní spojené sexuální rozkoše." (str. 9)
(Takže, abych byl ironický: Indové neznají Aristotela, ale znají Hegela. A užívání a odříkání jim vyjde na stejno!)
V první fázi asimilace indického myšlení v Evropě a USA v 19. století (příp. dříve v pracích misionářů) se tak dělo pomocí vytváření určitého fiktivního "guláše", třebaže s prvky autenticky indickými. Z indické védánty hrají důležitou roli (podle Michaela J. Altmana) následující tři "dogmata":
- Monismus/advaita: Člověk je kdesi v hloubce svého bytí (átman) totožný (či nikoli-odlišný) od nejzažší reality či "Boha" (brahman).
- Pluralismus: Plné poznání átman-brahman identity vede ke spáse (osvobození od utrpení); existují ovšem různé náboženské či "spirituální" cesty jak toto poznání "realizovat" - pro každého jiná.
- Perennialismus: náboženské či "spirituální" cesty, třebaže vypadají různě, sdílejí v posledku stejný cíl - spásu ve smyslu "sebe-realizace".
Goldberg nepostupuje kriticky (hledí na recepci indických védanta-jóga elementů jaksi "zevnitř" s nadšeným přijetím), nicméně jeho historický přehled se zdá být poměrně přesný. (Zde je mírně kritická recenze Michael J. Altmana).
Pro jakous takous představu o tom, jaká témata byla recipovaná v Česku, zde ke obsah knihy "Jóga od staré Indie k dnešku":
Duševní cvičení a jejich význam (Zdeněk Bašný)
Kulturně historický aspekt jógy a její třídění (Zdeněk Bašný)
Karmajóga (Rudolf Skarnitzl)
Bhaktijóga (Rudolf Skarnitzl)
Džňánajóga (Rudolf Skarnitzl)
Pataňdžaliho systém jógy - rádžňajóga (Rudolf Skarnitzl)
Jóga Bhagavadgíty (Rudolf Skarnitzl)
Člověk podle jógy a tanter (Boris Merhaut)
Hathajóga (Milada Bartoňová)
Fyziologické psychické efekty jógy a možnosti jejich terapeutického využití (Zdeněk Bašný)
Jóga a současnost (Milada Bartoňová a Boris Merhaut)
Doslov (Boris Merhaut)
Žádné komentáře:
Okomentovat