úterý 17. července 2012

Velké knihy 1-8 (klasické Řecko)

Z velkých knih klasického Řecka mám už načteno poměrně dost. Přeci jen jsem kdysi studoval klasickou filologii a zabývám se primárně aristotelskou tradicí. Patrně největší mezery mám u dramatiků (jsem na začátku u Aischyla), historiků (jsem na začátku u Herodota) a lékařů (jsem na začátku u Hippokrata).

Při delší četbě (kterou tak jako tak odkládám na chvíle, když už nejsem schopen dělat "urgentní" věci jako jsou korektury), jsem někdy unaven v očích. Má mysl přesto zůstává stále (poměrně) bdělá, alespoň pro pasivní vnímání. Zjistil jsem, že velkou pomocí je pro mne v těchto případech poslech namluvených knih. Výhodou poslechu je i tempo mluvené řeči, které je stálé, uši na rozdíl od očí nemohou skákat směrem dopředu, ani se zasekávat. Dobří čtenáři-hlasatelé navíc kladou důraz na klíčová slova a mají krásně znějící výslovnost.

A nyní skvělá zpráva pro znalce angličtiny: existuje dobrovolnická organizace LibriVox, která většinu z velkých knih (a řadu dalších) namluvila a zdarma poskytuje na internetu. Dokonce je možné poslechnout si kompletního Homéra, některé řecké dramatiky, některé Platónovy dialogy, kompletní dílo Herodota a Thukydida, kompletní dílo Aristotela, kompletního Plutarcha, Augustinovu O obci boží, Tomášovu první část Teologické sumy, Danteho Božskou komedii, Cervantesova Don Quixota, část díla Descartesa, Bacona, Locka, Berkeleyho a Huma, některá kompletní díla Kantova, úryvky z Hegela, první část Marxova Kapitálu, Darwinův O původu druhů, Frazerovu Zlatou ratolest, Wittgensteinův Tractatus, abych zmínil alespoň namátkou některá z děl, jejichž namluvení mě obzvláště potěšilo.

Aktualizace 23.10.2013: Použitý překlad Aristotela pro Librivox je dost špatný (jakýsi John Henry Macmahon). Např. "energeia" je přeložena jako "energy", "being qua being" jako "ontology". Číslování knih Metafyziky je navíc posunuté, místo římských číslic měla být použita písmena řecké abecedy, takto odpovídá II=3, III=4 ... atd. až XI=12, XII=13 a XIII=14. Pokud nicméně posluchač tuší, co má být řečeno, je myslím velmi užitečné naslouchat i Aristotelovým textům. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com