sobota 31. května 2014

Novověká angelologie


Stefan Heßbrüggen-Walter přednesl tento měsíc v Moskvě (Высшая школа экономики) poměrně zajímavou přednášku "Accomodating Angels" (v angličtině):



Heßbrüggen nejprve zmiňuje Kanta a jeho Träume eines Geistersehers (1766), spis v němž, jak známo, kritizuje Sweedenborga. Dále probírá krátce názory katolického teologa židovského původu Sixta Sinensis OFM (1520-1569) a jeho Bibliotheca sacra (Benátky, 1566), Pseudo-Dionysia, Bernarda z Clairvaux a Kajetána; z reformovaných teologů Girolama Zanchiho (1516–1590). Zaměřuje se ale v podstatě jen na otázku zda mají andělé tělo či nikoli (konsenzus je, že nikoli, ovšem není herezí tvrdit, že ano). Tato část je obzvláště slabá, je zřejmé, že autorem je novověkář nikoli středověkář (Srv. Heßbrüggenův blog). Za katolickou teologii by bylo mnohem vhodnější shrnout patristické názory, Tomášovu Summu teologickou I (q. 50-64), odsouzení 1277, pár reakcí (Scotus et al) a nahlédnout do Kajetánova Komentáře k Summě a Suáreze.

Asi od 16.00 přechází Heßbrüggen k Descartesovi a jeho diskusi s Henrikem Regiem, 1598–1679 a především Henry Morem, 1614–1687. Podle Descartesa není problém v ko-lokaci andělů (více než jeden na jednom místě), což není překvapivé, vzhledem k tomu, že jsou andělé pouhé res extensae. Pak následuje trochu zmatená diskuse, takže se Heßbrüggen nedostane k dvěma zajímavým tezím, které naštěstí rozvádí na svém blogu, totiž, že (a) anděl je "mysl bez představivosti" (na rozdíl od lidské mysli, k níž představivost patří esenciálně), a že (b) anděl může působit (a tedy být lokalizován) kdekoli v prostoru, na rozdíl od lidské mysli, která může být lokalizována jen ve svém těle.

Asi od 35.00 přechází Heßbrüggen k zajímavé Hobbsově teorii, podle níž jsou andělé schopni vytvářen iluze (v imaginárním prostoru), třebaže sami jsou (tak jako vše) materiální. (Podrobnosti opět na blogu); srv. též Leijenhorstovu brilantní knihu The Mechanisation of Aristotelianism, Leiden 2002).

Konečně kolem 43.00 přechází k Leibnizovi, podle něhož andělé musí mít tělo (jinak je nelze odlišit od Boha), ovšem na rozdíl od lidského těla nejsou vázáni na jedno tělo, ale mohou "transmigrovat". (Podrobnosti opět na blogu; závěrečné shrnutí zde).

Co jsem si z přednášky odnesl? O angeologii raněnovověkých filosofů jako jsou Descartes, Leibniz a Hobbes jsem toho zatím příliš nevěděl, zdá se mi nesmírně zajímavá. Je sice mnohem méně propracovaná než angeologie středověkých a post-středověkých scholastiků, na druhou stranu "kreativnější", tj. usilující o obhajobu názorů odlišných od standardních názorů scholastických. Jak scholastikové, tak ne-scholastikové evidentně řešili podobné otázky pomocí podobného pojmového aparátu a často dokonce probírali podobné argumenty.

Aktualizace (19-06-2014): Skvělou diskusi Hobbese má ve své knize Metaphysical Themes (2011) Robert Pasnau. Hobbesův základní argument: (1) Cokoli existuje, je lokalizováno. (2) Cokoli je lokalizováno, je rozprostraněno (má extenzi). (3) Cokoli je rozprostraněno, je těleso. (Závěr) Vše co existuje, je těleso. Podle Hobbese vše, tedy dokonce i andělé a Bůh, musí být lokalizováni a jsou proto tělesy. Pasnau skvěle ukazuje i logické vztahy mezi teoriemi Descarta, Hobbese a Henryho Mora.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com