čtvrtek 22. srpna 2013

Judo - 4. kyu

Po více než dvaceti letech jsem opět začal trénovat "jemnou cestu" (柔道, čínsky by se to vyslovovalo róudào). A dnes byl můj slavný den - úspěšné složení zkoušky na oranžový pásek:



soustředění Judo Klubu Sušice, ZUŠ Kolinec, 22. srpna 2013; zleva: Milan Růžička, Petr Kämpf, já.

Jak už to u sino-asijských umění bývá, i judo má aspirace na širší filosoficko-etický kontext. Zakladatel tohoto umění, Jigoro Kano (1860–1938), např. považoval základní judo-princip "minimální úsilí - maximální účinek" (精力善用, seiryoku zen'yō, čínsky by to bylo jīnglì shànyòng) za princip aplikovatelný na život obecně, nejen v rámci juda.

4 komentáře:

  1. Gratuluji! Ten princip juda je myslím všeobecně celkem známý...

    OdpovědětVymazat
  2. Jen ta aplikace principu dost vázne ... :-) Kano prý tento princip důsledně uplatnil na rozbujelé jiu-jiutsu školy tehdejšího Japonska a vytvořil z nich judo. A zdá se, že se mu to opravdu povedlo.

    V té čínštině je "jingli" spíše něco jako "mírná síla" a "shangyong" něco jako "dobré užití". Judo je nicméně v současné praxi dost brutální sport. Naštěstí mám oddíl, který mě v mém pokročilém věku šetří :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Včera se mi podařilo zaběhnout na boso 10 km za 55.04 (večerní Metro Běh centrem Prahy):

    http://www.runczech.com/cs/akce/o2-grand-prix-praha-2013/zavody/metro-beh-na-10-km/index.shtml

    Mám z toho radost, je to můj první formální závod, bežel jsem jen jako náhrada za kamaráda co onemocněl. Jen tak si občas zaběhám pro radost, bez hodinek, nijak netrénuji a na střední škole jsem sotva uběhl 3 km.

    Připisuji to (a) motivaci (běh může být forma askeze, "obětoval" jsem ji za bratra a za Sýrii), (b) Tai-či, (c) běhu na boso.

    OdpovědětVymazat
  4. Ještě že člověk dovede běhat a má při ruce kolo, aby mohl judistovi v ráži utéci či ujeti.

    OdpovědětVymazat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com