Metafyzika jako věda o bytí
Renezance vs. Aristotelés: Metodologie metafyziky
Renezanční autoři (Kusánský, Ficino, ale i Llull) rozvinuli své
pojetí metafyziky nezávisle, či v přímé opozici k Aristotelovi. Za metafyziku u
nich Lohr označuje disciplínu, která se týká “reality nepřístupné smyslům”, aristotelovo
pojetí metafyziky se ovšem v předmětu zkoumání od renezančního pojetí
příliš nelišilo. Rozdíl byl především v metodologii. Aristotelská metoda
počítá s dvěma fázemu (vědeckého) poznání:
- nejprve pomocí indukce na základě smyslové zkušenosti objevíme esence a jiné první principy
- poté pomocí dedukce vše systematizuje (podobně i veškeré "induktivní" geometrické poznání je u Eukleida systematizováno do důsledků axiomů a prvotních pojmů/esencí).
- Je třeba rozlišovat dvě různé otázky: Odkud se bere poznání – ze smyslů, z rozumu, či z "nad-rozumu"? Kam směřuje poznání: k nad-smyslové skutečnosti, k nad-rozumové skutečnosti?
- Jak Platón, tak Aristoteles uznávali „dialektiku“ (Aristotelés pravděpodobně zastával justifikaci prvních principů pomocí dialektiky).
- Metoda, kterou (vágně) Lohr popisuje jako specificky platónsko-renezanční je spíše metoda hypoteticko-deduktivní; není na ní nic specificky „dialektického“ (metodologické rozdíly mezi platónsko-renezanční a aristotelskou metodou v metafyzice je třeba patrně hledat jinde).
Žádné komentáře:
Okomentovat