Téměř každý americký bakalářský student absolvuje kurs "kritického myšlení" (critical thinking). Jedná se o směs neformální logiky, základů formální logiky, rétoriky a metodologie vědy. Díky MOOC (massive open online course) lze nyní tento kurs zdarma absolvovat i online (do konce května, pod názvem Think Again: How to Reason and Argue).
Tímto kursem jsem vlastně sám jako student nikdy neprošel, byť jsem jej v Buffalu v ZS
2003 vyučoval. Nepokryl jsem ovšem všechna témata (obzvláště málo
induktivní logiku a logické chyby), navíc jsem zvědav jak tento kurs
koncipují zkušení odborníci Walter Sinnott-Armstrong (Duke University) a
Ram Neta (University of North Carolina) a proto si chci jejich
přednášky, cvičení a kvízy projít alespoň dodatečně v rámci svého
"celoživotního vzdělávání". Kurs vychází ze Sinnotovy knihy Understanding Arguments, Ninth Edition (Wadsworth/Cengage, 2014; spoluautor: Robert J. Fogelin).
ČÁST I: Jak analyzovat argumenty?
1. Jak postřehnout argument?
Co
je to argument; k čemu slouží: přesvědčování, zdůvodňování,
vysvětlování; z čeho je tvořen: jazyk a jazykové, řečové a
konverzační akty (vč. Griceových čtyř maxim kvantity, kvality, relevance
a způsobu).
2. Jak rozmotat argument?
Různé
funkce slov; jazykové vyznačení premis a závěru; skeptický regres a
jeho špatné zastavení: nezdůvodněné premisy, kruhové a nekonečné zdůvodnění; skeptický regres a jeho lepší zastavení: ujišťění
publika (assuring the audience), zodpovězení námitek (discounting objections), "ochrana" tvrzení (guarding the claim - tím má Sinnott na mysli oslabení/kvalifikaci co do rozsahu, pravděpodobnosti či "postoje"), hodnotící termíny (vůči standardu daném kontextem).
3. Jak rekonstruovat argument?
(1) Podrobně analyzuj (close analysis); (2) vystihni podstatu (Get down to basics): odstraň přebytečná slova + uspořádej do standardní formy premisy/závěr; (3) vyostři (Sharpen edges):
vyjasni tam, kde je potřeba + rozděl tam, kde je to možné; (4) rozděl
na části a uspořádej je; (5) vyplň mezery: zhodnoť platnost
sub-argumentů a doplň zamlčené premisy tam, kde je třeba + zkontroluj
pravdivost premis a kvalifikuj premisy tak, aby byly pokud možno
pravdivé; (6) zhodnoť argument: platnost a "věcná správnost" (validity and soundness, k terminologii viz Picha). Něco málo k argumentačním diagramům (podrobněji, srv. Mara Harrell, Joe Lau).
ČÁST II: Jak zhodnotit deduktivní argumenty?
4. Výroková logika a pravdivostní tabulky
Negace, konjunkce, disjunkce, kondicionál; pravdivostní tabulky.
5. Kategorická logika a syllogismy
Kategorické
výroky (A, E, I, O), kontrární a kontradiktorní propozice,
bezprostřední vyvozování; syllogismus a testování platnosti pomocí
Vennových diagramů.
6. Reprezentace informace
Opakování: různé způsovy reprezentace a zpracování informace (jazyk, Vennovy diagramy).
ČÁST III: Jak zhodnotit induktivní argumenty?
7. Induktivní argumenty
Rozdíly
mezi deduktivními a induktivními argumenty (platnost/neplatnost vs.
silný/slabý-v-kontextu, binárnost vs. stupňovatelnost, nezrušitelnost
vs. zrušitelnost); typy: zobecňování ze vzorku, aplikace zobecnění na
jednotliviny, úsudek na nejlepší vysvětlení (abdukce), argumenty z
analogie.
8. Kauzální uvažování
Nutné a
dostatečné podmínky: negativní a pozitivní testy; korelace: A
zapříčiňuje B, B zapříčiňuje A, A a B mají společnou příčinu, A a B jsou
korelovány akcidentálně; logická chyba post hoc ergo propter hoc. (V
podstatě jsou zde vysvětleny Millovy metody, třebaže bez návaznosti na
Millovy fomulace, srv. přehlednější vysvětlení Johna Lau)
9. Náhoda a volba
Druhy
pravděpodobnosti (apriorní a statistická); základní pravidla
pravděpodobnosti (negace, konjunkce pravděpodobností závislých i
nezávislých jevů, disjunkce pravděpodobností výlučujících i
nevylučujícíh jevů), Bayesův teorém (tabulky i základní matematická
podoba); očekávaná finanční hodnota; celková hodnota a zákon klesajícího
mezního užitku.
ČÁST IV: Jak znehodnotit argumenty?
10. Argumentační chyby z nejasnosti
Vágnost, víceznačnost, šikmá plocha.
11. Argumentační chyby relevance a prázdnosti
Útok na člověka (ad hominem), dovolávání se autority (ad verecundiam), argumentace kruhem (petitio principii), podsunutý argument ("slaměný panák").
12. Vyvracení
Protiargumenty, reductio ad absurdum (srv. Rescherův článek na IEP)
Celkové hodnocení: užitečný kurs pro začátečníky, trochu obsažnější a zajímavější byla především část III; zarážející byla tendenčnost příkladů v části IV: příklady argumentačních chyb šikmé plochy byly vzaty pro závěry pro-life, proti euthanasii a proti antikoncepci - jako kdyby se pro-choice argumentační chyby netýkaly.
Žádné komentáře:
Okomentovat