Adler, M. J. (1982/1993). Angels and
Us.
Bazán, B. C. (2010). “On Angels and Human Beings: Did Thomas Aquinas Succeed in Demonstrating the Existence of
Angels?”, Archives d'histoire
doctrinale et littéraire du Moyen Âge, 77: 47-85.
Collins, J. (1947). The Thomistic Philosophy of the Angels, Washington, DC.
Cross, R. (2012) “Angelic Time and
Motion: Bonaventure to Duns Scotus”, in Hoffman
2012, pp. 117-148.
Cross, R. (2008) “The Condemnations of
1277 and Henry of Ghent on Angelic Location”, in Iribarren and Lenz 2008, pp. 73-88.
Gilson, E. (1924/1965). The Philosophy of Saint Bonaventure,
Patterson, NJ. [Originally published as La
philosophie de saint Bonaventure]
Gilson, E. (1919/2002). Thomism: the philosophy of Thomas Aquinas,
Toronto. [This is a translation of the final, sixth edition of Le Thomisme: Introduction a la philosophie
de saint Thomas d'Aquin] .
Hoffmann, T. (2012) A
Companion to Angels in Medieval Philosophy, Leiden.
Iribarren, I. and Lenz M., eds. (2008) Angels in Medieval Philosophical Inquiry: Their Function and Significance,
Aldershot and Burlington, VT.
Jones, A. D. (2010) Angels: A History, Oxford.
Kainz, H. P. (1998) “Artificial
Intelligence and Angelology”, delivered at the 20th World Congress of
Philosophy, accessed at http://www.bu.edu/wcp/Papers/Meta/MetaKain.htm [May 3, 2014]
Keck, D. (1998). Angels and Angelogy in the Middle Ages, Oxford.
Kreeft, P. (1995). Angels
(and Demons): What Do We Really Know About Them? San Francisco.
Marenbon, J. (2008)
“Abelard on Angels”, in Iribarren and
Lenz 2008, pp. 63-71.
Porro, P. (forthcoming) Il luogo sotto processo. La condanna del
1277 e il problema della localizzazione delle sostanze separate nel XIII secolo.
Sheldrake, R. and Fox, M. (1996) The
Physics of Angels: Exploring the Realm Where Science and Spirit Meet. San
Francisco. [Česky vyšlo jako Fyzika andělů].
Suárez-Nani,
T. (2002a). Les anges et la philosophie: Subjectivité et fonction cosmologiques des substances
séparées à la fin du XIIIe siècle, Paris.
Suárez-Nani,
T. (2002b). Connaissance et langage des anges selon Thomas d'Aquin et Gilles de
Rome. Paris.
Suárez-Nani,
T. (2008) “Angels, Space and Place: The Location of Separate Substances according
to John Duns Scotus”, in Iribarren
and Lenz 2008, pp. 89-111.
Wels, H. (2008) “Late Medieval Debates
on the Location of Angels after the Condemnation of 1277”, in Iribarren and Lenz 2008, pp. 113-127.
Rupert Sheldrake, vědecky nejznámější jméno z tvého seznamu, jako kuriozita? Morfogenetické rezonance ti nevoní? :-)
OdpovědětVymazatAno, Sheldraka považuji za kuriozitu. Sheldrake např. vážně nadhazuje ideu že Slunce je vědomé, protože přeci vykazuje elektromagnetickou aktivitu jako lidský mozek. Navíc, pokud vím, tak morfická pole, tj. idea že i neživá příroda má paměť (např. krystaly) a že přírodní zákony jsou "zvyky", nebyla potvrzena, spíše naopak. Sheldrake píše inspirativně, ale připadá mi, že je spíše pseudo-vědec a to (přinejmenším) ze dvou důvodů: (a) má nedostatečný kritický a sebe-kritický odstup od vlastních hypotéz, (b) nesnaží se příliš navázat vlastní teorie na to, co je již dobře vědecky etablované. Nejsem scientista, ale to, co experti v daných oblastech považují za ověřenou pravdu je dobré brát jako východisko dalších úvah. Rád bych viděl teorii andělů kompatibilní se součanou přírodní vědou, myslím ale, že Sheldrake nám zde moc nepomůže.
OdpovědětVymazat