Výzkum barokních disputačních tezí je důležitý, protože ještě více než výzkum barokních učebnic ukazuje na tematické a názorové proměny a pluralitu barokních autorů. Tito autoři podléhali řadě omezení dané univerzitním prostředím. Novověcí filosofové, pracujících mimo univerzity, se mohli věnovat libovolnému tématu jak dlouho uznali za vhodné (nakolik jim stačili prostředky) a "nikdo jim do toho nemluvil". Barokní filosofové a teologové na Univerzitě v Dillingen (podobně jako i na jiných univerzitách) měli na jednotlivé otázky, vesměs předem z Aristotelského curricula Logika - Fyzika - Metafyzika pouhé tři roky. Byli dále omezeni množstvým a nadáním studentů, střídáním kurzů podle potřeb fakulty, cenzurou nadřízených či jinými zásahy do obsahu výuky. Lze i v těchto podmínkách nalézt autentické filosofování, orientované na pravdu a nikoli na mínění autorit?
Hledání autentického filosofování v barokním období je ztíženo tím, že pojem filosofie byl vymezen ve srovnání s dnešním pojmem zároveň úzce a široce. Za philosophia se na jednu stranu označovala spíše přípravná propedeutická nauka či umění, která řadu hlubokých filosofických problémů jako je stvoření, svoboda, hřích a milost, Bůh, atd. přenechávala teologii. Na druhou stranu se v rámci philosophia probíralo velké mnoství témat, které dnes filosofové alibisticky předávají dějepiscům vědy - témata daná Aristotelovými spisy jako je Physica, De anima, De generatione et corruptione, De caelo, Meteora, apod.
----------
[CIT]
"Qui enim disputat, verum discernit a falso." [Contra Cresconium I, 14, PL 43]. Kann dieser Anspruch Augustinus' auch fuer seine Erben, die zahlreichen akademischen Disputationen der Hohen Schulen gelten?" (Leinsle, Dilinganae, s. 13)
Literatura (použitá)
- LEINSLE, Ulrich Diliganae dispuationes: der Lehrinhalt der gedruckten Disputationen an der Philosophischen Fakultät der Universität Dillingen 1555-1648. Regensburg 2006.
- UEDING, Gert. Historisches Wörterbuch der Rhetorik, Bd. 2. Tübingen 1994. Především články Hanspetera Martiho: 'Controversia', (s. 380-384), 'Disputation' (s. 866-880), 'Dissertation' (s. 880-884).
- KNEBEL, Sven K.Wille, Würfel und Wahrscheinlichkeit Das System der moralischen Notwendigkeit in der Jesuitenscholastik 1550-1700, Hamburg: Meiner 2000. ISBN 3787315284. Obzvláště str. 15-20.
- MARTI, Hanspeter. Další články z bibliografie, např. "Philosophieunterricht und philosophische Dissertationen im 17. und 18. Jahrhundert."
Proč alibisticky? Nepřijde ti to přirozené?
OdpovědětVymazatNepřipadá.
OdpovědětVymazatMám dojem, že to oddělování vědy a její historie od filosofie a její historie vede k irrelevanci a stupiditě historie filosofie. Většina pojmů jako je kvantita, kvalita, čas, prostor, pohyb, atd. je hluboce spjata s vědou i filosofií, stejně silně se prolíná věda a filosofie v kosmologii či psychologii. Nemá smyslu číst Aristotelovy spisy odděleně od dějin empirické vědy, stejně tak jako nelze Aristotela a jeho tradici v dějinách empritické vědy pomíjet.